Rólam: . . . CV . . . MUNKÁK . . . WIP . . . INTERJÚK . . . KRITIKUSAIM . . . IMDb . . . VIMEO . . . LIVING LINES LIBRARY . . . Más filmekről és alkotókról . . . Zenebona

2012. február 9., csütörtök

King the Talking Lion - A kulisszák mögött / Behind the Scenes


Sziasztok, sziasztok!

Nos-nos...
Következzen most a szokásos képes beszámoló a utolsó előtti (nem kell szó szerint venni) 11 Second Club-os animációm megszületéséről.
Ez a verseny már nem most volt, hanem bizony tavaly júniusban. Ilyen sokáig még egyetlen low-budget produkciómat sem húztam el, szégyellem is magamat egy kicsit most. És hogy még mindig húzódik a HD verzió befejezése az több dolognak is köszönhető. Egyrészt közbejött nekem egy animációs teszt elkészítése (bizonyos Gyár Utómunka Kft. részére), ami akkor minden egyéb elfoglaltságot maga mögé utasított, a másik ok pedig, ami a szülést ily hosszúra nyújtotta, az oroszlán sörényének szálai között keresendő. - Ó, azok a drága szőrszálak! Most egy jó darabig mellőzni fogom a haj- és szőrszimulciót az életemből, ez egészen biztos! Ennek a munkának, úgy vélem, ez a legnagyobb tanulsága! :D
A harmadik, nem hivatalos ok pedig, hogy kiestem a lendületből és majdnem átléptem azt a bizonyos határt, amikor már nem lelkesít a projekt és nincs kedvem az aktuális munkámmal foglalkozni. A 12. helyezés sem adott túl sok bátorítást a befejezéshez, de ezzel kapcsolatban már kisírtam magamat. :) És nem is magyarázkodok tovább!
Na, add szépen a kezedet és haladjunk inkább lépésről-lépésre...

EEELSŐŐŐ LÉPÉS:
(Az ötlet keletkezésének misztériumát átlépve):


KARAKTER DIZÁJN

Miután a júniusi hangot meghallgattam néhányszor,

az általam elképzelt szituban egy felbőszített oroszlán kiabált idomárjával. Mivel 3D-s animációt akartam, felejtős volt, hogy rajzoljak egy oroszlánt és hogy az egész jelenetet 2D technikával készítsem el. Viszont, mivel minden animáció alapja a rajzolás (készüljön az később bármilyen technikával) én is firkantottam gyorsan néhány karakter vázlatot.
Történetem alapjául pedig egy magyar rajzfilmsorozatot vettem, nem mást, mint a kecskeméti származású Leó és Fredet!

Karakter referenciák és vázlatok

Szögletes oroszlán sörény a Madagascar mintájára
Oroszlánkirályos:

A Norman-variációk között még nem volt semmilyen állat, ezért, hogy megkönnyítsem a dolgomat (és hogy elkészüljek időre) egy olyan átgyurmázott Normant kerestem, aki már alkatában közel járt az általam elképzelt oroszlánhoz. Egy rövid dobpergés után, hadd mutassam most be: Mr. Wrestlert!

Korábban nem csináltam még ilyen változtatást, de most rögtön két karakterrel is kezdtem. És csak a rend kedvéért: nem én modelleztem, hamen csupán ÁTmodelleztem őket. A kettő nem ugyanaz! Tehát már egy meglévő alapból alakítottam át a karaktereket a saját elképzelésem mintájára.
Az idomárból is láthattok egészen korai verziót is - ezt nem sokkal később újramodelleztem.
Kicsit be is fogom most, van hogy elég sokat fecsegek. Kezdődjön hát az ÁTgyurmázás:

Oroszlán koma:


A face-ek színezésével csak így tudtam megoldani a tenyér átalakítását.
Volt egy pont, amikor textúra festéssel próbáltuk megoldani az arc részeinek színezését. De ez egy igazán apró, nem működőképes epizód volt a történetben.
Na, ő a Király...
...akarom mondani: King, a király oroszlán


Idomár bátyó:

Az idomár modellezésének története kicsit hosszabbra sikerült, mint terveztem.
Őt egy kisbabából gyurmáztam át, a már elkészült Norman verziók közül. És a gyakorlás kedvéért őt kétszer is átmodelleztem. :)
Csak hogy rövidre fogjam: először rosszul nyúltam a dologhoz és olyan vertexeket tologattam, hogy a megfelelő külsőt elérjem, amiket nem szabadott volna és csak akkor vettem észre a hibákat, amikor az első teszt mozdulatnál szegény idomáromnak lemaradt a fél arca (és annak vertexei).
Hirtelen leizzadás után egy kicsit sírdogáltam is. Ezután kezdtem el az újramodellezést.

Na, ezt nem kellett volna, illetve nem így:


Első render teszt, sötét lábakkal

MÁSFELEDIK LÉPÉÉÉS:

A KÖRNYEZET

A környezetet próbáltam praktikusan elintézni, így lett végül történetem helyszíne egy oroszlánketrec. Ennek elkészítését tanult kollégámra, Hostyánszki Péterre bíztam. Ezúton is szeretném továbbítani neki, hogy a deszkákra még rakhatott volna egy kis fa erezetet. - Hehe, na, nem szemtelenkedek, hanem inkább nagyon köszönöm a munkáját! :)

Refkók (ha mondhatom így) és a modellezés néhány lépésben


Korona kiegészítő
A helyszín, madártávlatból, a tervezett kordongyűrű jelzésével


MÁÁSODIK LÉPÉS:

ANIMÁCIÓS REFERENCIÁK

Korábban volt olyan eset, hogy kikerültem az eredeti felvételt, azaz a filmrészletet, melynek hangját kiválasztották az aktuális versenyhez. De ha szép szájmozgást akarok a karaktereknek, akkor elkerülhetetlen, hogy ne tanulmányozzam a színészek játékát. Ezúttal sem tettem másként.



Az az igazság, hogy a legjobb dolog a munkafolyamatban, amikor eljátszhatom a jeleneteket.

A felvételek előtt még nagy a bizonytalanság és csak repkednek mindenfelé az ötletek és gondolatok. Még messze járok ilyenkor az animáció befejezésétől. De amikor a játék után leállítom a kis Kodak gépemen a felvételt, már ott lapul a fekete dobozkában a mozgás. Ott ficánkol bent. Ekkor válik élővé, létezővé a jelenetem. Ez egy nagy lépés afelé, hogy az animáció megszülessen.
Általában sok felvételt készítek, míg letisztulnak a mozdulatok. És amúgy is jobb' szeretem, ha van miből válogatnom, amikor összevágom egy végleges referenciává a legjobbnak látott mozdulatokat.

Az egyik legelső referencia az idomárhoz:

És az idomár végleges referenciája:


Pózolás a referencia után
A hiányzó szájállásokhoz készült kiegészítő felvétel montázsa

Első oroszlán referencia



HAAARMADIK LÉPÉS:

ANIMÁCI-YOYO!

Animálni jó és érdemes azt pózolással kezdeni.
És nem csak a 3D-s térben, hanem már előtte is, papíron. Néhány egyszerű ívvel papírra vetett karakter vázlat és póz:

A legeslegelső lépésben, valahogy így mutatott a jelenetem, miután referenciáztam a karaktereket és csak nagyjából beállítottam őket a helyükre.


És ahány animátor, annyi munkamódszer.
Én pl. animátorént folyamatosan formálódok és nem olyan régóta azt veszem előre a munkában, amire a végén a legkevesebb energiát szoktuk (mi, animátorok) fordítani. Ez pedig a szép és hihető szájmozgás. Miután hosszas és kimerítő munka után meganimáltuk a karaktereket, riadtan kapjuk fel fejünket, hogy a lipsync még sehol sincsen! Na, ekkor szokás összecsapni és elmismásolni a szájszinkront, pedig egy szövegelős jelenetben igen fontos hogy szépen artikuláljon a karakter. Mivel már nekem sem lenne sok türelmem és energiám a munka végén ezzel foglalatoskodni, ezért ezt a részt mostanában előreveszem a munkában és rögtön ezzel indítok. Ennél az animációnál nagyjából 5 estém telt el azzal, a tényleges és lényegi mozgatás elkezdése előtt, hogy a szájállásokat csiszolgattam, ami jól mutatja, hogy mennyire időigényes művelet (számomra legalábbis :).

És csak néhány elcsípett kép, útközben




HAAARMADIK LÉPÉS:
Csak teszteltem, hogy figyletek-e... Tehát a
NEGYEDIK LÉPÉÉÉÉS:

a RENDER

A render munkálatokra nem fordítottunk feleslegesen sok időt. Az utómunkát pedig teljesen ki akartam hagyni a munkafolyamatból, tehát arra törekedtünk, hogy már az első rendernél minden úgy mutasson, hogy mindenkinek jó legyen. :)
És most jön a köszönetnyilvánítás Hostyánszki Petinek (ismét) és Siklósi Szabolcs kollégáknak a színekért, fényekért és a mindenfelé megbújó árnyékokért!

Első render tesztek
Szabi és Peti bevilágítások
(És a félreértések elkerülése végett: technikaio okokból történt a bevilágításban változtatás. Így folytatta a munkát Peti után Szabi, de a végleges HD verzióhoz, sok-sok egyéb dolog mellett, ismét Petya állította be a fényforrásokat.)
És az általam rosszul instruált utolsó jelenet bevilágítása


NÉGY ÉS FELEDIK LÉPÉÉS:

A KIS KÉPECSKE, AMI MÖGÖTT A MUNKÁD LAPUL,
azaz a thumbnail


Nos és tehát.
Szerintem több dolognak is a helyén kell lennie ahhoz, hogy jól szerepeljen a versenydarabunk. Ezek közül az egyik, a jelentőségében alulbecsült thumbnail, azaz a kis képecske, ami magában foglalja a jelenetünket és a történetünket.
Ez az a kép, ami szavazáskor először feltűnik az ítélkező előtt, mielőtt még elindítaná a videót. Illetve a szavazás végeztével, az összesített táblázatban, ott sorakozik piciben a sok-sok színes képecske között. Hogy kinek mennyire fontos, hogy már ezeknél az első benyomásoknál is magával ragadó legyen a munkája, azt mindenki döntse el maga, én ezúttal külön energiákat mozgósítottam a thumbnail-em elkészítésére. (De most hozzá is teszem gyorsan , hogy kicsit csalfa lépés volt ez részemről, mert a kép nem utalt konkrétan a jelenetben zajló eseményekre a maga beállított pózával...)




HATODIIIK LÉPÉS:

HAJ SZIMULÁCIÓ (in progress)

Ó, az a csodás, az a mennyei...!
Na, itt kezdett el nyúlni ez a történet... :)


Még mindig nem stimmel, de már alakul... :)

És végül, de nem utolsósorban,
A HETEDIK LÉPÉÉS:


HD VERZIÓ (soon)

Most már tényleg befejezem a szövegelést.
A HD verzió, méretileg, Hostyánszki Petya utasítására fog elkészülni. :) Nekem eddig kis HD-ban (1280 x 720) is elég volt viszontlátnom a kész munkákat, de a végleges animációhoz készült csodálatos (és méretes) hátterek nem hagyták magukat csak úgy összetöpöríteni. :)

Gdinnyével, becsületes nevén Jarolics Tamással most volt szerencsém először együtt dolgoznom aki egyszerűen Csodálatos háttereket festett Leó és Fred mozgolódása mögé. Nagy KÖSZÖNET neki is mindezért!

Most pedig ömlesztve csak néhány kép a HD verzió készítésének folyamatából:

Visszaszámlálás referenciák, a letisztázott 11-essel (Jarolics Tamástól)


Új és nagy render tesztek, fa árnyékkal, Hostyánszki Petyától



Háttér: Jarolics Tamás
Háttér: Jarolics Tamás
Egy végleges-közeli kép (háhá!)

És a stáb alatt a kicsit régies táblával, a némafilmek mintájára, referenciákkal.



Hát, így esett meg ez eset!

A 12. helyezés az animáció korábbi verziójának az eredménye, de a HD-verzióval, remélem, sikerül bebizonyítanom, hogy ennél jobbat érdemelt volna. :))) Csak viccelek, persze.
És az eredménnyel kapcsolatban: Ha nem folytatom a versenyzést, akkor így lett volna kerek és egész (de nem annyira sikeres) az én történetem az oldalon. Merthogy számokban megfogalmazva, tizedesjegy pontossággal ugyanazt a pontszámot szavazta meg nekem a közönség, mint amit a legelső versenyemkor (6.49 a 11-ből). Tehát azt az értéket, mint amikor még kezdő voltam. De ez a történet mégsem így fog zárulni... :)
A nagy igazség az, az eredmény utáni hőzöngést befejezve, hogy a 11 Second Clubnak köszönhetem, hogy a Slitscan Images terméketlen évei alatt születtek kézzel fogható munkáim és ami nem elhanyagolható, hogy ennek a folyamatnak köszönhetem a mostani munkámat is. Tehát az előfeszítések sosem hiábavalóak! Mert (bár próbálom kerülni a nagy szavakat, de) sosem hiábavaló alkotni, annak ellenére sem, ha esetleg nem jön össze az általunk elképzelt eredmény! A lényeg a gyakorlás és a szórakozás, illetve, hogy együtt megalkossunk valami olyasmit, ami addig nem létezett és ami a saját kezünk nyomát viseli.
Na, igen, azt hiszem, ez a legszebb az egészben! :D

És, hogy pontot tegyek mondókám végére,
ismét köszönet az alkotótársaknak:


11 Second Club verzió:

Modellek: Hostyánszki Péter
Bevilágítás: Hostyánszki Péter és Siklósi Szabolcs
Render és utómunka: Siklósi Szabolcs
Külön köszönet Juhász Ádámnak az oroszlán sörény modellért és Vári Robinak a segítségéért

HD verzió (Soon, azaz, remélem, hamarosan):

Modellek, bevilágítás, render, utómunka és szőr szimuláció: Hostyánszki Péter
Hátterek: Jarolics Tamás
Külön köszönet Németh Viktor effect master-nek a sörény előkészítésében nyújtott segítségéért, Vári Robinak az oroszlán farkának rigjéért és Siklósi Szabolcsnak a segítségéért


Remélem, mindenki jól szórakozott!
Legyetek jók, alkossatok szépeket!
És ha ez lett volna az utolsó 11-es bejegyzésem, akkor most így zárnám soraimat:
"És max már csak egyszer indulok a versenyen, de az lesz az utolsó!" :D

Arrivederci és bye-bye!
Animátor Peti

(HD versin soon in the near future. Bár ilyet nem szabad túl korán kimondani, tudom én, de a HD verzió hamarosan jönni fog!)

Nincsenek megjegyzések: