About me: . . . CV . . . WORKs . . . BtS . . . INTERVIEWs . . . REVIEWs . . . IMDb . . . VIMEO . . . LIVING LINES LIBRARY . . . Más filmekről és alkotókról . . . Zenebona

2014. február 23., vasárnap

Poliakoff megmentése: Macskafogó 2 (2007) - A Poliakoff szekvencia


Hölgyek és Urak!


Bevallom, magam sem gondoltam volna, hogy öreg barátomról, a Macskafogó 2 nyugalmazott főkapitányáról valaha is közzéteszek mozgáspróbákat. Én lepődtem meg először, amikor a Poliakoff szekvencia elmentett mappáiban, a sok animációs, kulcs-fázis és egyéb jelenetek között mégis megláttam a lehetőségét egy posztolásnak.

A 2007 óta tartó rejtegetés magyarázata abban gyökerezik, hogy a film befejezésekor szörnyűségesen rossz minőségben sikerült hozzájutnom a  jeleneteimhez. Ez annyit jelent, hogy csak gyenge felbontású avi-kon maradtak meg a mozgáspróbákba fűzött rajzaim, így ezek mutogatásának nem láttam semmi értelmét és lehetőségét. (Utólag visszagondolva ez azért is szomorú, mert a film jeleneteit valószínűleg ebben a minőségben láthatta a rendező, Ternovszky Béla is.)
Szumma szummárum, nem kezdek most komoly panaszkodásba az archiválás minősége kapcsán, de mégsem fogom vissza magam teljesen és ebben a cikkben megmutatok néhány eredeti Poliakoffos vagy épp Grabowskis rajzomat, melyekbe kezdő animációs éveim verejtékét facsartam bele. És ezeket látva már talán érthető lesz a kezdeti siránkozásom. :)

Egy eredeti avi minősége egy itteni feltöltés után


Előtte és utána

Macskafogós történetem egészen pontosan akkor kezdődött, amikor még 2006 telén végeztem  az Ez kész! Pénz!' című opusszal és - bátortalanul, de - arra gondoltam, teszek egy próbát a film akkor már javában készülő folytatásával.
Addigra már több rémhír terjengett a projekt körül: hogy sorra buknak el benne a hazai animációs szakma tapasztaltjai, merthogy annyira magasak a minőségi elvárások. Viszont, mivel sokan elhullottak az úton és a szelektálók is fáradni látszottak, valahogy pont ideálisnak tűnt az idő a jelentkezésre - nekem, mint nem túl tapasztalt animátornak is.
Ezidőtájt ismét adtak ki animációs teszteket, mert továbbra is kellettek mozdulattervezők és a leadási határidő egyre csak közelgett.

Így hát egy korábbról ismert karakterellenőr beszervezett nekem egy találkát a főnökkel és a portfólióm társaságában, enyhén remegő térdekkel megjelentem a rendezőnél, magánál Ternovszky Bélánál.
:)

Tehát, 2007-et A sátán macskájával kezdtem.
Megismerkedtem az animációs rendező, Csákovics Lajos határozott kézfogásával és megkaptam egy 1 szekvenciás karaktert, az első részben is szereplő rendőrfőnök, immáron nyugalmazott Bob Poliakoffot.
Mondanom se kell, nagyon megörültem ennek a lehetőségnek, már csak azért is, mert a karakterhez az idős Darvas Iván adta a hangját. Úgyhogy, nem haboztam sokat, bele is csaptam a munkába!

Poliakoff modell-lapok
Az első részhez (1986) készült fiatalosabb verzió
és a 20 évvel későbbi, nyugalmazott változat
Poliakoff tanulmányok Csákovics Lajostól
További tanulmányok Lajostól, néhány kiegészítéssel tőlem
Szélsőséges arckifejezések keresése
(ötlet: én, megvalósítás: Cs. Lajos)
Tanulmányok Lajostól Cindy nővérhez,
akinek Hegyi Barbara kölcsönözte a hangját
Cindy egy aviból mentett képkockája a 8-as jelenetből

Animációs verziók ugyanehhez a jelenethez
kód: versions


Hát, nem volt egyszerű időszak... :)
Poliakoff volt az első komoly karakter animációs feladatom. Tudod, amikor valóban egy karaktert kell életre kelteni: egy hús-vér, lélegző személyt. Át kell gondolni öregségét, szenilitását és minden apróságát, amiből felépül a jelleme. (Félreértés ne essék, nem azt mondom ezzel, hogy hű de mennyire jól sikerült a munkám és hogy milyen mély és összetett karaktert sikerült alkotnom.) A nehézség abból eredt, hogy ez volt az első alkalom, hogy komolyabb tapasztalat híján ilyen feladatnak kellett megfelelnem és ez volt az első lehetőségem arra, hogy a munka végeztével - ha sikerül - valóban karakter animátorként emlegessem majd magamat.
Igazából anyagilag még ennél is nagyobb nehézséget okozott számomra ez a karakteres feladat. :) Az elején volt olyan hónap, amikor kemény 35.000 forintot kerestem(!). :) Most persze utólag már smile-kat rakok a mondat után, de tényleg nem önsajnáltatásból említek ilyen részleteket. Mert mindezekkel együtt mégis mennyire jó, hogy dolgozhattam az én öreg Poliakoffomon!!

A rajzaimat a végletekig kidolgoztam.
Képtelen voltam lazán dolgozni és (talán bizalmatlanul, de) nem akartam a kulcs-fázisolóra bízni, hogy bizonyos részleteket neki kelljen kitalálnia. Ezért minden részletet, ráncot vagy épp ruha gyűrődést kidolgoztam, hogy neki komolyabb változtatások nélkül valóban csak ki kelljen húznia a rajzokat.
Lassan is haladtam.
Hát, tulajdonképpen a szokásos tempómban... :)

Kétkulcsos öreges nevetés, a 3D-s tolószék hátterével (21-es jelenet)

De tulajdonképpen nem akarok én túl sokat szövegelni. Nem kenyerem a beszéd, meg nem is nagyon érek rája, úgyhogy kicsit felpörgethetjük a tempót... :)

19-es jelenet.
Gondolkoztam rajta, hogyan tudnék átlépni rajta észrevétlenül, de nem tudtam kivágni. A jelenet mutatóujjas vége határozottan unalmas. Ez a rajz persze nem rossz. Csákovics úr stílusát vélem felfedezni rajta. ;)


Az egyik legkedvesebb jelenetem (11-es), néhány eredeti fénymásolattal :)

A 20-as jelenet egy fénymásolata a szokásos megjegyzéseimmel :)
A 20-as jelenet kapcsán álljon itt egy példa, hogyan ne végezzük a munkánkat. :)

Tudom én, kérem, hogy apróságról van itt szó, na de, akkor is!
A kezet és benne Poliakoff okuláréját tessék figyelni! Amikor megemeli... Illetve, bocs, amikor megemelNÉ!!!...
Ez a blog arra is jó, hogy az ilyen szépségekre felhívhassam a figyelmet. Mert ha az animátor megemeli azt a drága okulárét, akkor bizony a kihúzónak is illik megemelnie! És minden további jelenet csekkernek észre kellene vennie, ha a terv elfogadása után pl. egy ilyen apróság mégis elmaradna. Sok-sok emberi szemnek (melyeket fizetnek is ezért) látnia, kutatnia, keresnie és meg is kellene találnia az ilyen apró hibákat. De ezúttal senkiben sem merül fel: De mért is van az a kézmozdulat?... És akkor nem az animátor fedezné fel a bakit a munkafolyamat végén, amikor a jelenet már ki van színezve és lezártnak tekinthető...

Íme, az ominózus mozdulat és tárgyának hiánya. :)
Kód: spectacles
Háborgásom ezzel befejezettnek is tekinthető. - Fhu... Azért jobb, hogy kijött... :)

21-es jelenet folytatása, mellyel már másik kulcs-fázis rajzoló dolgozott tovább
"Írja nővérke..."


És elérkeztünk Mr. Grabowskihoz! :)

A szekvenciában néhány jelenetben lehetőségem nyílt a híres egérügynök mozgatására is. - Amiért örök hálával tartozok!

 A szöveg nélküli 29-es jelenet egy kihúzott rajza, amit az animáció után magam kulcs-fázisoltam

Javítás előtt, hosszabb bajusszal
Grabowski körbeforgatott modell-lap

És egy rajz, mely nem szerepel a filmben (23-as jelenet)
...mert még egy javítás előtti animációból való.

Az itt következő mozgáspróbák kisebb-nagyobb változtatással a 23-as jelenethez készültek.
Segítek:
Az első verzió látványosabban különbözik a többi kettőtől. Itt még szó szerint vettem azt, hogy valóban eltelt az a 20 év az első rész óta a film karaktereinek életében, így Grabowskiéban is (végig csak őt kell figyelni). Azaz egy kis zsámoly felemelése is kisebb gondot okozott neki: Kicsit berozsdásodtak a tagjai és maga is meglepődik, hogy már nincs  a régi formájában.
De egyetértek a változtatással. Kicsit terelőek a mozdulatok és nem jön le tisztán, mire gondoltam.
A 2. verziónál az emelés-lerakás után még van egy kis megtorpanás a fordulás előtt. A végső verziónál már gördülékenyebbek a mozdulatok.

Kód: versions

További rajzok a 23-as jelenethez

Tényleg nem akarom nagyon elhúzni a beszámolómat.
Az összefűzött szekvenciát már a végleges, zörejezett hanggal hallhatjátok (animálás közben természetesen még csak a tiszta dialógokkal dolgozunk), a fix beállítású layout jelenetekbe raktam kisebb kameramozgásokat is, egy jelenetet kivágtam és persze rengetek képminőségbeli javítás történt az összefűzés közben - a kompozíciós módosításokról nem is beszélve. :) (És még így is van néhány jelenet, ahol a karakterek rétegeit csak egymásra csúsztatva láthatjátok, amivel már tényleg nem tudtam mit kezdeni.)

A következő jelenetemet szerettem a legkevésbé a szekvenciában. Nem túl erős animáció és kifestetlenül még magyarázatra is szorulna a 'humora' (ami talán szintén itt a leggyengébb). Ezért kíméletlenül kivágtam, hogy a tempó is zökkenőmente maradjon.
Itt mégis megemlékezek róla a beállítási rajzoktól a végleges állapotáig:
Kód: deleted

Néhány rajz a 28-as jelenetből:

A Poliakoff történetem szomorúbb rétege, hogy a sors úgy hozta, ez lett Darvas utolsó szerepe. Úgyhogy megtiszteltetés számomra, hogy utoljára együtt dolgozhattunk.

És gyorsan hozzá kell tennem, hogy nem sikerült végigvinnem a rám bízott szekvencia összes jelenetét. A tempóm és az energiáim nem voltak elegendőek az összesre, ezért vissza kellett adnom néhány jelenetet az utolsók közül. Ezeket Baumgartner Zsolt kollégám (igen, az animátor) fejezte be.
A további Poliakoffos jelenetekben én látok is egy külső karakterbeli változást, de most nem folytatom, nehogy Zsolt valamelyik ismerőse is olvassa ezt a bejegyzést. :D

Végül szintén a 19-es jelenet néhány megőrzött rajza.


Összefoglalva a történteket.

Amikor néhány hónapja elkezdtem az említett öreg avi-kba mentett jeleneteim feljavítását, láttam, hogy ezzel még el fogok bíbelődni egy jó darabig. Hogy a renomémat megőrizzem, minden fapados képjavító módszeremet inkább nem fedtem itt fel, de a lényeg, hogy végül a házi feladatom végére értem.
Ebben a lazább februárban, két munkahely között most félre tudtam tenni egy kis időt erre is. Darvas távozásához kapcsolva, számomra a Macskafogó 2 volt az utolsó olyan éles munka, amelyen még ceruzával rajzoltam. Örülök ennek a 2D-s produkciós tapasztalatnak (a korábbiakat is beleszámolva persze), mert ezután már elkezdődtek a digitális, egeret ragadó 2D-s tanulmányaim - első lépésben még Anime Studio-val.


A szekvencia összeállítása, a jelenetek szelektálása és javítása jó kis lezárása ennek a fejezetnek. De hogy ez bárkit érdekel-e? Megérte-e a befektetett energiákat vagy a gondosan fogalmazott szavakat?...
A franc, aki megeszi!... Most már itt van. Hát nem teljesen mindegy?... ;)

Remélem, azért lekötötte valamennyire a figyelmet.
(Néhány kommenttel akár meg is győzhettek erről. ;)
És mivel úgy alakult. hogy a szekvencia videoja egy felhívásba torkollik, csak bátorítani tudlak, Kedves Olvasó, hogy ne habozz tovább és (idézem) 
"Mentsd meg a Te Poliakoffodat"
;)

Köszönöm a figyelmet!

Üdvözletem,
azaz:
Jó egészséget és Bye-bye!

A mozdulattervezők listája:

És akkor ismét:
Macskafogó 2 - A Poliakoff szekvencia

Nincsenek megjegyzések: